Suomen Punainen Risti (SPR) luotti Annalectin ja ToinenPHD:n osaamiseen Nälkäpäivänä.
Nälkäpäivä-keräyksen aikana kerätään varoja Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Keräys on Punaisen Ristin tärkein joka syksyinen lahjoituskampanja. Suuri osa lahjoituksista tehdään verkossa, jolloin verkkopalvelun analytiikka on luonnollisesti tärkeässä roolissa. Verkkopalveluissa oli tehty useita muutoksia vuoden aikana ja huomattiin, että sivuston seuranta ei ollutkaan kunnossa.
Annalectin toteuttaman auditoinnin aikana todettiin, että ongelmat seurannassa johtuivat lukuisista eri domaineista, joiden kautta vierailijoiden käyttökokemus kulki. Kuten moni muukin organisaatio, myös Punainen Risti on hankkinut vuosien varrella lukuisia domain-nimiä käyttöönsä. Sivustoilla vierailuja ohjataan sujuvasti ristiin ajankohtaisten asioiden mukaan, ja tässä käytännössä ei sinänsä ole mitään ongelmallista. Verkkopalveluiden seuranta ei kuitenkaan ollut pysynyt kaikkien eri sivustojen kehityksen tahdissa.
Digitaalisen analytiikan auditoinnissa kävimme läpi Suomen Punaisen Ristin sivustoja ja digitaalisen analytiikan järjestelmiä. Sertifioidut konsulttimme tarkastivat yli 50 yksittäistä asetusta Google Analyticsista, Tag Managerista sekä muista analytiikan järjestelmistä.
”Annalectin nopea auditointiapu antoi selkeät speksit verkkosivustojen metriikan nopeaan korjaamiseen. Arvostan myös heidän käytännöllistä näkökulmaansa seurantaviidakossa selviytymiseen – muun työn ohessa, kun ei ole mahdollista haukata koko elefanttia kerralla. ”
-Tiina Kirves, Suomen Punainen Risti
Nälkäpäivä-keräyksen lähestyessä oli selkeä tarve nopealle korjaukselle, sillä digitaalisella mainonnalla on merkittävä rooli esimerkiksi lipaskerääjien ja lahjoittajien rekrytoinnissa. Kampanjan liikennettä ohjattiin www.nalkapaiva.fi sivustolle, mutta itse lahjoitus tapahtui kuitenkin eri domainissa. Eri domainien välisen liikenteen seuranta sekä euromääräisten lahjoitusten tallentaminen saatiin nopeasti korjattua Securycastin teknisen henkilöstön avustuksella.
Auditoinnin perusteella selvitimme seurantaan liittyvät korjauskohteet ja saimme muodostettua priorisoidun kehityssuunnitelman. Nopeiden korjaustoimenpiteiden ansiosta sekä Punainen Risti että mediasuunnittelua tehnyt ToinenPHD pystyivät näkemään, miten eri mediat ja mainokset toivat lahjoituksia. Tämän lisäksi itse kampanjan aikana pystyttiin tekemään konkreettisia optimointitoimenpiteitä.