Cloetta Finland has been successfully partnering with Annalect and ToinenPHD for a while now. However, this time we wanted to do something new. Instead of a regular campaign-analysis we wanted to provide more valuable insights with the help of neuroresearch. Neuroresearch enables marketeers with new possibilities to understand customers beyond traditional methods.
Olemme jo pidemmän aikaa toteuttaneet onnistuneesti erilaisia kamppanjamittauksia Cloetta Suomelle yhteistyössä ToinenPHD:n kanssa. Tällä kertaa halusimme tuoda jotakin aivan uutta pöydälle toteuttamalla mainoskampanjan neuromittauksen. Neuromittaus antaa markkinoijalle uusia mahdollisuuksia ymmärtää asiakasta perinteisen asiakasymmärryksen ohella.
How well is advertising really perceived?
The challenge was to understand how consumers are reacting to Cloetta’s latest advertising. In more detail, we were briefed to explain which parts of the advertising are causing the desired positive or negative reactions. The challenge lies in the fundamental issue that consumers usually don’t reveal all their opinions when asked directly.
Deeper understanding with neuroresearch
To answer the questions above, we decided to run a neurotracking of video ad combined with in-depth interviews. Neuroresearch enables a lot more than traditional market research can do. For example, it’s possible to say how certain parts of an advertising spot affect consumer’s subconsciousness on levels of differentiation, desirability and recall. Additionally, it’s possible to divide the advertising in parts, in order to recognize how different scenes perform on the above-mentioned metrics. Based on the results, it’s possible to optimize the ad so that it’s perceived better. Furthermore, it’s possible to understand how much the actual products should be visible in the video, and if there is a need for adjustments in this exposure. The in-depth interviews supplemented the interpretation of the study and provided a more holistic view on how the ads should be developed and optimized in the future.
“Neuroresearch was something new for us too. It was a very interesting way to examine how a single advertising works for a specific target group. Thanks to the results, we could optimize the measured video campaign. Additionally, we got a lot of valuable insights for future marketing communication and creative briefs.”
Suvi Numminen, Marketing Manager, Cloetta Finland Oy
A fresh perspective for future advertising concepts
Based on the results, we created plenty of new perspectives on what to keep in mind with the current and future campaigns. Not only could the measured campaign be optimized for better results, the results could also be utilized in other channels such as outdoor advertising. On top of this, our client’s advertising agency gained a lot of new ideas from the tracking. For example, how the product’s visibility should intertwine with storytelling for more balanced creatives in the future.
Discover more possibilities for customer understanding here
CASE: Cloetta – Neuromittauksen hyödyntäminen mainonnan kehittämisessä
Miten mainonta todella vaikuttaa kuluttajiin?
Haasteena oli ymmärtää miten ihmiset oikeasti reagoivat mielikuvamainontaan. Tarkemmin haluttiin päästä kiinni mainonnan vaikuttavuuteen, sekä selkeyttää näitä reaktioita aiheuttavat osatekijät erottuvaan, positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan.
Syvempää ymmärrystä neuromittauksilla
Tavoitteiden aikaansaamiseksi toteutettiin videomainontaan liittyvä neuromittaustutkimus, johon yhdistettiin syvähaastattelut. Neuromittauksen avulla saatiin tarkkaa ymmärrystä siitä, miten videomainonta onnistuu kokonaisuutena vaikuttamaan alitajuntaan erottuvuuden, haluttavuuden ja paneutumisen suhteen. Lisäksi pystyimme jakamaan mainoksen kohtauksittain osiin ja näkemään miten eri kohtaukset toimivat. Kun mainos pilkotaan osiin, sitä on helpompi optimoida, jotta se toimisi jatkossa paremmin. Lisäksi ymmärsimme itse tuotteen näkyvyyden roolin mainoksen toimivuudessa, sekä miten näkyvyyttä kannattaisi tasapainottaa tarinankerronnan kanssa tulevaisuudessa. Syvähaastattelut täydensivät neuromittaustulosten tulkintaa ja antoivat kokonaisvaltaisemman näkemyksen mainonnan toimivuudesta sekä tulevaisuuden kehityskohteista.
”Neuromittaus oli meillekin uusi ja mielenkiintoinen tapa tutkia mainonnan toimivuutta kohderyhmässä. Tulosten perusteella pystyimme optimoimaan videomainontaamme tutkitun kampanjan osalta, ja lisäksi saimme paljon hyviä oppeja myös muun kuluttajakommunikaation kehittämiseen ja tulevaisuuden briefeihin.”
Suvi Numminen, Markkinointipäällikkö, Cloetta Suomi Oy
Uusia näkökulmia tulevaisuuden suunnitteluun ja mainoksen luovaan
Lopputuloksena saimme paljon uusia näkökulmia siihen miten nykyistä kampanjaa voisi kehittää tehokkaammaksi, ja mitä tulevaisuuden kampanjoissa voidaan tehdä paremmin. Tuloksia pystyttiin myös hyödyntämään muissa kanavissa, kuten ulkomainonnassa. Myös asiakkaan mainostoimisto sai runsaasti uusia näkökulmia mainonnan luovaan kehittämiseen, mm. siihen miten tarinankerronta ja brändin näkyvyys mainoksessa voisi tasapainottua paremmin.
Tutustu tästä tarkemmin muihin tutkimusmenetelmiimme